Thursday, 24 August 2017

Penting Sangatkah Cukup Kalsium Dalam Badan?

Kadang kala kita pelik kenapa selalu sangat ada saranan untuk cukupkan kalsium dalam badan kita. Tak minum susu pun salah. Padahal kita rasa badan kita okay je, takde pun masalah. 




Jadi apa yang kecoh sangat tentang kalsium untuk badan ni?

Manfaat paling utama yang tiada sesiapa dapat nafikan ialah kalsium sangat penting untuk tulang dan gigi. Secara asasnya kalsium yang mencukupi akan menguatkan tulang dan gigi serta mampu menghalang osteoporosis - kerapuhan tulang hingga jika awak jatuh atau batuk sekalipun, tulang boleh patah atau retak.

Kalsium yang cukup dalam sehari boleh memperbaiki simpton kebas-kebas, kekejangan, sakit sendi dan artritis. Ia juga boleh menguatkan kuku dan sistem saraf kita.

Kalau awak selalu sangat alami masalah susah nak tidur, cuba minum segelas susu yang kaya kalsium. InsyaAllah ia akan sangat membantu tau. Selain itu ia mampu baiki mood kita yang kadang kala swing tak memasal, depress dan stress atau sering sakit kepala. Biasa semua ni berkait rapat antara satu sama lain kan?

Pernah tak awak jadi camtu? Susah tidur jadi esoknya pening ting tong yang akhirnya buat badan lesu dan jadi cepat marah. Moody la kan kalau badan tak cukup rehat. Sesiapa pun biasanya akan jadi gitu.

Ada satu ketika yang sangat penting terutama untuk kita yang wanita ni. Setiap kali kita datang bulan, hormon estrogen dalam badan akan berkurangan. Ini memberi kesan kepada tulang dan gigi kita. Fakta tau ni. Bukan cakap sembrono. Jadi waktu datang bulan atau haid ni sangat la penting untuk kita ambil kalsium dengan konsisten.





Perasan tak bila kita datang bulan tu, perut kita lebih mudah untuk krem, mood pun swing semacam. Senang cerita orang cakap PMS sindrom la kan? Kesian kita yang wanita ni. Huhuhu. Masa tu kadar kalsium dalam badan kita memang menurun, jadi memang sangat kena ada 'kemasukan' kalsium yang cukup untuk tampung kekurangan itu.

INGAT, BADAN KITA TAK BOLEH HASILKAN KALSIUM! Jadi nak tak nak kena ambil daripada pemakanan dan minuman harian. Jika tidak, ia akan tarik kalsium yang tersedia dalam tulang dan gigi.

Bila hamil pula keperluan kalsium ini jadi lebih kritikal. Kita memerlukan lebih kalsium berbanding waktu biasa. Pada masa ini, anak dalam kandungan akan menarik sumber kalsium daripada badan kita untuk keperluan tulang dan giginya. Anak tak kisah dah kalau mamanya hilang kalsium as long as badan mereka dapat kalsium yang diperlukan.

Kita sayang anak sedari dalam kandungan kan? Tapi badan kita pun perlu kita sayang juga, kan? Takkan nanti lepas dah lahirkan anak, kita nak terlepas moment indah bersama anak hanya kerana kita dok sakit-sakit badan. Pasti tak nak. Kan?

Jadi rajin-rajinkan minum susu untuk bantu tulang kita dapat kalsium yang cukup. Atau pun kalau awak tak suka susu atau tak boleh minum susu, awak boleh cuba alternatif untuk orang yang tak suka susu tapi sayangkan tulang ini. Pasti berbaloi untuk tulang dan gigi anda.

Kalau kita rasa badan kita dah cukup kalsium, cuba buat pemeriksaan ketumpatan tulang. Anda mungkin terkejut dengan hasilnya!

Jika anda berminat untuk dapatkan kalsium yang lengkap dengan vitamin D dan magnesium, anda boleh terus klik imej di bawah untuk pembelian.





Anda boleh menggunakan kad debit atau kad kredit untuk urusan ini. Atau anda juga boleh whatsapp saya untuk urusan seterusnya.

Harga sebotol Ostematrix : RM64.93
Kos penghantaran : RM10.60



Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931





















*DISCLAIMER These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Share:

Wednesday, 23 August 2017

Alternatif Untuk Orang Tak Minum Susu Tapi Sayangkan Tulang

Susu memang sangat popular sebagai sumber KALSIUM tetapi bagaimana jika kita tak minum susu? Malahan ada pula yang alah/alergik dengan susu. Sedangkan kalsium ini sangat penting untuk tulang yang kuat dan sihat.

Jadi camana? Takkan nak berserah camtu je kan? Pastilah tak. Eh takkan la nak bongkok tiga pada umur 40an. Masa tu kena vogue lagi tau.

Okaylah. Jangan risau sangat. Ada banyak sumber lain yang boleh membekalkan kalsium pada badan kita selain susu. Contohnya badam (kekacang) dan sayur-sayuran.


Badam kaya dengan kalsium


Cumanya untuk dapatkan kuantiti kalsium seperti yang segelas susu tawarkan, kita kena makan 80 biji badam. Agak-agak mampu tak? Itu baru umpama segelas susu yang hanya bekalkan sekitar 200-250mg kalsium sedangkan secara asasnya kita perlukan sekitar 1000-1200mg kalsium sehari.

Jadi jika ingin dapatkan 1000mg kalsium sehari, pengiraan mudahnya ialah;
80 biji badam X 4 = 320 biji badam sehari. 

Phuhhh!!! Larat ke nak kunyah 320 biji badam untuk dapat sekitar 1000mg kalsium sehari? Mencabar sangat ni kan?


Alah.... Kita kan makan sayur jugak. Mesti ada kalsium dalam tu kan? Betul dah tu apa yang awak fikir. Mari kita tengok kandungan kalsium dalam sayuran pula.

Secawan brokoli membekalkan sekitar 74-80mg kalsium. Jadi berapa cawan brokoli yang perlu kita makan untuk dapat 1000mg kalsium ini? Sayur pula biasanya dimasak dan ini memusnahkan dan mengurangkan nutrien yang terdapat dalam sayuran tersebut.

Jadi bagaimana? Jangan susah hati, setiap masalah pasti ada penyelesaiannya. Jangan bimbang okay.

Kak Jaz sarankan kita amalkan makan pil kalsium sebagai alternatif untuk topup kalsium yang kurang. Walaupun susu Kak Jaz minum, kacang pun Kak Jaz makan, sayur tu lagi la wajib makan tapi Kak Jaz tau dan yakin memang tak cukup pun kalsium dengan semua tu.

Buktinya? Kalau gigi mudah sangat sakit, itu salah satu tanda kurang kalsium. Badan cepat lenguh-lenguh juga tanda kurang kalsium. Nak-nak pula ibu hamil cam Kak Jaz ni, baby dalam kandungan akan tarik kalsium daripada tulang si ibu untuk keperluannya. Haru kalau tak cukup.





Satu tablet Ostematrix membekalkan 250mg kalsium dan kita memerlukan sekurang-kurangnya 4 tablet Ostematrix sehari. Tablet yang licin dan tidak berbau ini sangat mudah ditelan.

Menariknya pil kalsium Shaklee ini turut membekalkan magnesium yang membantu menghantar kalsium ke tulang dan Vitamin D untuk kadar penyerapan kalsim yang terbaik. Kalsium tanpa Vitamin D adalah sangat rugi dan boleh jadi berbahaya. 

Sebotol Ostematrix adalah untuk penggunaan selama sebulan, secara asasnya. Dan ia cuma berharga RM64.93. Sangat-sangat berbaloi untuk tulang dan gigi kita yang sihat. Kan?






Perbandingan manfaat dan harganya sangat berbaloi dan berpadanan. Tulang kita bekerja hampir setiap masa. Adil untuk kita berikan 'makanan' terbaik untuknya kan?

Anda boleh terus klik gambar di bawah untuk belian terus daripada laman Shaklee dan boleh menggunakan kad kredit atau kad debit. Atau boleh juga wassap saya seperti nombor tertera di bawah.

Ostematrix : RM64.93
Kos penghantaran : RM10.60







Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931
















*DISCLAIMER These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Share:

Sunday, 4 June 2017

Pengalaman di Negeri-negeri Selatan Sempena Cuti Sekolah

Assalamualaikum wbt

Hampir 4 hari kami sekeluarga berada di jalan (on the road) kerana mengikuti suami yang bermesyuarat ke sana sini. Alhamdulillah anak-anak masih OK. Gaduh sikit-sikit tu biasalah. Budak-budak kan :)

Hari pertama kami di Negeri Sembilan. Malamnya kami bermalam di Port Dickson. Tidak sukar mencari tempat penginapan di Port Dickson. Hotel di merata-rata tempat. Cuma periksa berapa bajet kita dan check in.

Kami biasanya tidak memilih hotel-hotel yang mahal. Cukup sekadar selesa untuk bermalam sebab memang tujuannya hanya untuk bermalam. Siang hari dah dihabiskan di luar jadi agak membazir untuk bayar hotel yang mahal semata-mata untuk tidur.

Kebanyakan hotel yang kami singgah hanya berharga sekitar RM100-RM150.

Semalam kami di Johor Bharu. Ada pengalaman baru buat anak-anak.

Kami di Kelantan jarang berjumpa anjing. Kalau nak nampak anjing pun biasanya apabila kami ke pasar di Kg China. Barulah boleh nampak anjing berkeliaran di kawasan tokong di sana.

Jadi apabila nampak anjing, macam-macam soalan yang keluar daripada mulut anak-anak.




"Anjing ni makan orang ke mama?"

"Kenapa anjing ni bising je?"

"Anjing ni nanti gigit orang ke?"

Dan the list bertambah-tambah. Mama sengih jela sambil explain mana yang boleh. Nampak mereka agak ketakutan bila ada anjing berhampiran hotel yang kami singgah semalam.

Kelakar bila ingat-ingat. Tapi benar ia satu pengalaman baru untuk anak-anak. Kalau tak keluar daripada negeri, pasti mereka tiada pengalaman ini kan?

Atas sebab itu Islam sangat menggalakkan kita merantau. Mengembara untuk menambah pengalaman hidup. Barulah kita tidak terkongkong dan fikiran kita lebih matang dan berpandangan luas.

Tiadalah nanti asyik sentap je kan? Bila berada di tempat orang, kita akan melihat dan belajar perkara-perkara baru. Pengalaman-pengalaman ini akan lebih membuka minda kita untuk bertenang dan berpandangan jauh dalam sesuatu isu.

Kami bakal habiskan seminggu lagi masa cuti sekolah ni di atas jalan. Lepas ini bila papa diorang asyik outstation, takdelah ralat sangat anak-anak sebab dah seminggu dua ni berkepit je .

Hehehe..

InsyaAllah kami plan percutian yang lebih teratur selepas ini. Ini kiranya masa untuk riki-riki dahulu. Tambah-tambah dok dalam kumpulan iReach kami yang asyik cerita pasal tempat menarik, panas juga mata ni ha.

Next destination kami ialah Melaka. Dan mungkin lepas ni akan kembali pusing Negeri Sembilan. Banyak site yang perlu en suami pergi meeting ni. Kami tumpang berjalan la kiranya.

Ke mana korang pergi cuti sekolah 2 minggu ini?


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931

Share:

Friday, 2 June 2017

Bagaimana Mahu Khatam Al-Quran Sepanjang Bulan Ramadhan?

Assalamualaikum wbt

Tak terasa dah seminggu kita berpuasa. Sekejap sangat rasa masa berlalu.

Seminggu kita puasa ni, berapa juzuk dah kita baca? Dah habis 7 juzuk atau dah berganda?




Sebenarnya tak susah nak khatam Al-Quran dalam sebulan ni. Dengan syarat kita kuat semangat dan konsisten.

Setiap kali lepas solat fardu, kita baca sekurang-kurangnya 4-5 mukasurat. 5 kali waktu solat, insyaAllah habis sejuzuk.

Ataupun selepas waktu Zohor yang biasa kita guna untuk makan tengah hari, kita cuba penuhkan masa dengan tadabbur Al-Quran.

Tak terasa cepatnya kita boleh habiskan sejuzuk sehari. Memang bulan Ramadhan ni sangat ajaib berbanding bulan-bulan lain.

Nak beribadah pun rasa mudah dan tenang je, insyaAllah.

Jom kita sama-sama khatam Quran dalam sebulan bulan Ramadhan ini. Gandakan ibadah kita pada bulan mulia ini.


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931


Share:

Monday, 29 May 2017

Cervical Incompetence Wajib Lakukan Prosedur Cervical Cerclage?

Bagi seorang ibu yang pernah didiagnos cervical incompetence, saat mengandung akan jadi suatu proses yang agak mendebarkan.





Selalu terfikir adakah setiap kehamilan perlu diikat? Adakah kemungkinan kandungan kali ini tidak perlu diikat lagi? Adakah selamat jika tak buat cerclage atau stitch?

Seribu satu persoalan yang tiada jawapan yang pasti. Kabur dan mendebarkan.

Teringat dulu semasa hamilkan Aesha, doktor hanya berkata terpulang pada saya sama ada hendak lakukan cerclage atau tidak. Pelik juga rasa hati bila diberi pilihan begitu tapi saya ambil keputusan untuk lakukan proses cerclage untuk mengurangkan risiko kelahiran pramatang.

Keadaan selepas cerclage dipasang sebenarnya kurang merisaukan saya. Tetapi bius sebelum proses cerclage dilakukan buat saya trauma. Seperti masih terasa-rasa bagaimana sakitnya pinggang ini dahulu selepas proses memasang cerclage.

Saya ada ceritakan kisah itu di sini.

Buntu juga rasa hati ini mengenangkan kisah cerclage ini. Walaupun sudah 2 kali dipasang cerclage, rasa takut dan cuak itu masih kekal ada.

Saya tengah mengumpul pengalaman kawan-kawan yang berkeadaan sama seperti saya. Ada yang inform memang tiap kali kehamilan kena buat cerclage.

Adakah langsung tiada kemungkinan tak perlu cerclage? Once dah dapat jawapan saya akan kongsikan infonya sekali lagi.




Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931






Share:

Saturday, 27 May 2017

Selamat Datang Bulan Ramadhan Yang Mulia

Assalamualaikum wbt

Selamat menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang mulia. Kak Jaz percaya kita semua menunggu-nunggu kedatangan bulan ini. Bulan yang dalamnya ada seribu rahmat, seribu kemaafan, seribu kebaikan.




Janganlah kita hanya berpuasa zahir sahaja.

Ia bermaksud elakkanlah berpuasa secara definisi sahaja. Tidak makan dan minum. Puasa ini merangkumi lebih banyak daripada itu.

Jagalah mata kita.
Jagalah telinga kita.
Jangalah mulut kita.
Jagalah kelakuan kita.

Berkatalah yang baik-baik, yang elok-elok untuk kesejahteraan semua. Elakkan berkata sesuatu yang buruk, sia-sia dan fitnah di sana-sini. Bersihkan kolam jiwa kita.

Banyakkan membaca Al-Quran. Satu juzuk sehari adalah target yang cukup boleh dicapai. InsyaAllah. Hanya 4-5 mukasurat setiap kali selepas solat, insyaAllah kita akan khatam Al-Quran di penghujung Ramadhan.

Marilah kita perbanyakkan ibadah kerana pahalanya berlipat kali ganda pada bulan ini. Kita wajib rebut semua peluang ini sewajarnya.

Salam sayang


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931



Share:

Wednesday, 24 May 2017

5 Cara Kempiskan Perut Seperti J-Lo Dengan Cepat

Siapa yang tak nak perut kempis cam J-Lo? Haaa..ada yang tak mau ke? Kalau perempuan cam Kak Jaz ni confirm mau aje kan?





Cumanya mudah ke nak dapat perut camtu? Sanggup ke nak hadap segala pantang larang? Hehehe.

First thing first kalau nak kempiskan perut ialah ELAKKAN MAKANAN BERGULA DAN BERGARAM. Bukan senaman yang utama tau tapi pemakanan. Yang perlu kita elak ini sebabnya sangat penting. Makanan jenis ini menakung air dalam badan.

Katakan TIDAK pada MAKANAN BERMINYAK DAN BELEMAK. Selain membuatkan lemak berkumpul di perut dan jadi buncit, ia meningkatkan VISCERAL FAT yang sangat bahaya. Baca di sini bahaya visceral fat ini.

Step ketiga - BERSENAM. Ha, lepas dah elak makanan tertentu, boleh fokus pada senaman. Banyak senaman yang fokus kepada perut. Boleh ikut saranan coach terkenal Kevin Zahari ini. Jangan paksa diri bila bersenam, buat semampu kita terlebih dahulu. Buat secara berperingkat.





Anda perlu MINUM AIR KOSONG YANG MENCUKUPI. Tiada alasan. Ini antara yang WAJIB. Secara puratanya, setiap 25kg berat badan kita memerlukan 1 liter air. Jadi kira berapa liter air yang perlu anda minum setiap hari. AIR KOSONG ya, bukan minuman manis.

Last but not least anda perlu DETOKS DENGAN SUPLEMEN SEMULAJADI. Proses mengempiskan perut dan mengecilkan badan akan menjadi lebih lancar, berkesan dan konsisten.







Istimewa untuk pelanggan Kak Jaz, plan pemakanan, jadual makan vitamin yang berkesan dan konsultasi PERCUMA disediakan.

So camana? Jangan tunggu lama-lama untuk kempiskan perut tu ya. Whatsapp Kak Jaz sekarang untuk Set Kempiskan Perut ini.


cara kempiskan perut, bagaimana nak kecilkan perut, kurangkan inci, nak kurus, nak slim, bagaimana nak kurangkan berat badan dan kempiskan perut


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931



*DISCLAIMER These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Share:

Vitamin Untuk Betulkan Semula Kitaran Haid

"Dah lama saya tak datang haid. Tak stabil. Kadang-kadang 2 bulan sekali. Kadang-kadang 3 bulan sekali. Saya rasa sangat tak normal kitaran haid begini".

Pernah anda alami situasi begini?

Masalah haid yang datang tidak menentu ini boleh terjadi atas banyak sebab. Antara penyebabnya adalah kegemukan (obesiti), hormon yang tidak stabil, stress dan pengambilan ubat yang lama.




Jika kita tengok daripada sudut kegemukan, biasanya ia dikaitkan dengan gaya hidup yang kurang sihat, kurang bersenam dan pemakanan yang kurang sihat dan kurang bernutrisi. Faktor-faktor ini boleh menyebabkan banyak parasit dan toksin berkumpul dalam badan.

Adakah memang betul ada parasit dalam badan?

Pernah dengar simpton kecacingan? Bukan takat anak-anak kecil je yang ada masalah ini, kita orang dewasa pun ada tau.

Parasit yang ada dalam badan kita akan tarik nutrien yang kita makanan yang kita makan dan ini menyebabkan pelbagai masalah kesihatan. Hormon juga jadi tidak stabil. Pernah dengar ada sesetengah orang yang makan banyak tapi tetap tidak berisi? Benarkah metabolisma mereka tinggi atau parasit yang banyak dalam badan?

Jika kita ke klinik, doktor akan memberikan ubat hormon supaya kitaran haid kita kembali stabil, tetapi kesan sampingannya juga pasti ada. Jadi kami sarankan anda detoks iaitu dengan cara membetulkan gaya hidup dan jaga pemakanan seharian. InsyaAllah boleh elakkan ubat hormon.

Jadi bagaimana nak buang parasit dalam badan kita ni? Sampai bila nak kitaran haid tak teratur camni?

1. Kerapkan diri kita untuk bersenam atau berjogging sekurang-kurangnya 30 minit sehari.
2. Elakkan 4 makanan yang boleh mengundang parasit

  • gula putih
  • roti putih
  • makanan berasaskan tepung putih
  • minuman berkafein seperti teh dan kopi putih
3. Buang parasit dengan produk detoks semulajadi iaitu konsisten amalkan Suplemen Detoks Shaklee.

Perlu diketahui detoks adalah proses membuang parasit ini secara semulajadi.

Suplemen Detoks Shaklee


Set Suplemen Detoks Shaklee terdiri daripada 5 vitamin yang mampu menjalankan proses detoks. Pastikan aktif bergerak, jaga pemakanan dan konsisten Set Detoks Shaklee, insyaAllah anda akan nampak hasil pada bulan seterusnya.


kenapa kitaran haid tidak teratur, haid tidak teratur, period tak stabil, vitamin betulkan kitaran period, set detoks shaklee



✔ Vivix
Memberi tenaga pada sel-sel badan jadi proses detoks akan lebih efektif.

✔ Peppermint Ginger Plus
Membuang angin berlebihan dalam badan dan mempercepatkan proses pembetulan kitaran haid

✔ DTX Complex
Khusus untuk detoks hati. Hati perlu kuat dan dibersihkan keranan ia adalah tempat pembuangan segala toksin dan parasit.

✔ Herblax
Agen detoks usus yang sangat berkesan. Usus juga biasanya menjadi tempat duduk parasit kerana di sini tempat penyerapan segala nutrien

✔ Alfalfa Complex
Berfungsi sebagai agen detoks untuk seluruh badan kita. Ia membantu menyingkirkan parasit di organ-organ lain.

Jangan tunggu lama untuk betulkan kitaran haid anda. Ia sangat penting, terutama jika anda sedang merancang untuk hamil.

Whatsapp saya untuk mendapatkan Set Detoks Shaklee supaya kitaran haid kembali teratur dan normal


Jazilah Ilyas
Whatsapp / SMS : +6011-1611 1619
Shaklee ID : 1070931


*DISCLAIMER These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.
Share:

Saya Jazilah

Bonjour & Welcome

Seorang ibu yang menyokong penuh penyusuan susu ibu. Seorang wanita yang didiagnos cervical incompetence. Seorang wanita yang inginkan kebebasan kewangan, berdikari dan berkarisma.

Follow Jazilah

Produk Shaklee

Beli sekarang

Google+ Followers

Paling digemari