Pengalaman Main Hujan Waktu Kecil

Banjir di Kota Bharu


Tak pernah ingat masa kecik dulu ada main air banjir atau tak walaupun KB ni dekat sangat dengan rumah.

Rasanya tak pernah kot.

Rumah kami pula berada di kedudukan agak tinggi, so memang tak pernah banjir. Rumah sebelah air sampai betis pun rumah kami takat ada lopak² je. Hehe

Masa banjir atau musim tengkujuh seingatnya mesti ada bekalan ubi kat rumah. Kadang sampai seguni. Tiap² hari rebus ubi tu. Haa hadap la sampai lebam.


Ubi rebus


Mungkin sebab daripada kecik takde main² hujan/banjir, anak² pun Kak Jaz tak berapa nak galakkan main hujan.

Takat basah tipu² tu lepas la jugak. Diorang pun takut jugak kot bila tgk hujan lebat selebatnya

Lagi best berkurung main dalam rumah. Mama pun tak risau. Hehe

Sejujurnya kita risau kalau main hujan nanti demam. Maklumlah hujan zaman sekarang dah tak macam dulu.

Alhamdulillah anak-anak tak pernah demam walaupun main hujan. Asbab makan pembenteng diri seperti multivitamin buatkan imuniti mereka lebih kuat.

Korang bagi ke anak-anak main hujan?

Kalau nak bagi, meh sediakan perisai Nutriferon kot-kot anak demam. 



Share this:

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment