Anda Tidak Perlu Ambil Kolagen Kerana Ia Hanyalah Sejenis Protein

"KOLAGEN tu PROTEIN jugak. So sama je kalau makan /minum PROTEIN. Tak perlu nak berKOLAGEN bagai"

Pernah dengar statement camni? Pernah baca?

STATEMENT TU MEMANG BETUL. Tapi tak semua la ya .

KOLAGEN memang sejenis PROTEIN. Cumanya kalau dah ambil protein perlu lagi tak ambil kolagen ni?




Asasnya, protein terbentuk daripada asid amino. Asid amino ini pula ada 2 jenis. Asid amino perlu dan asid amino tidak perlu.

Badan kita boleh hasilkan sendiri asid amino tidak perlu, tetapi asid amino perlu mesti didapati daripada pemakanan dan diet harian kita.

ESP MEMBEKALKAN 9 ASID AMINO PERLU YANG LENGKAP UNTUK BADAN KITA.

So kalau dah setiap hari minum ESP yang merupakan minuman lengkap protein, ada keperluan atau tidak untuk kita ambil kolagen?

Kita masih perlu ambil kolagen walaupun dah ambil protein. Kenapa?

Protein adalah asas pada sel badan. Jadi bila sel kita sihat, keseluruhan badan akan berfungsi dengan elok. Sel badan kita terbentuk daripada:

SEL - TISU - ORGAN - SISTEM - TUBUH

Protein lengkap ini terdapat dalam ESP. Fungsinya menyeluruh, untuk seluruh badan kita.

KOLAGEN pula adalah sebahagian daripada PROTEIN.

75% kolagen terdapat pada kulit. Kolagen yang cukup menjadikan kulit kita lebih anjal dan sihat, seterusnya menjadikan kita nampak lebih muda dan sihat.

Kolagen ini istimewa berbanding protein asas kerana kandungan dan nisbah asidamino yang membina kolagen ini berbeza dengan protein lain. Ia terdiri daripada proline, glycine & hdyroxyproline. Ketiga-tiga asid amino ini diperlukan dalam kuantiti tertentu untuk membina kolagen.

Analogi yang lebih mudah, PROTEIN secara generalnya adalah batu bata yang diperlukan untuk membina rumah. KOLAGEN pula adalah simen yang membantu melekatkannya.

Kedua-duanya perlu untuk badan kita. Satu bersifat general, satu lagi bersifat spesifik.

Pastikan sumber kolagen yang kita ambil adalah yang berkualiti dan betul-betul kolagen. Sebab banyak produk di pasaran yang claim itu adalah kolagen padahal ia bukan kolagen pun, mostly adalah protein.

Sepertimana artikel ini yang mengatakan RUMPAI LAUT TIDAK MENGANDUNGI KOLAGEN, sedangkan berapa banyak produk rumpai laut yang claim itu adalah kolagen?

Pilih kolagen yang asli, seperti KOLAGEN SHAKLEE yang diproses daripada SISIK IKAN MERAH yang mempunyai molekul hampir sama dengan struktur kolagen dalam badan kita.




Jadi ia lebih mudah diserap dan kesannya lebih optimum.

Kekurangan kolagen dalam badan menjadikan kulit cepat berkedut dan kurang keanjalan. Tulang dan sendi juga semakin lemah akibat kekurangan ini.




Yang terbaik, pastikan kita ambil kedua-dua PROTEIN dan KOLAGEN ini bersama-sama.

011-1611 1619
Shaklee Consultant & Business Leader

Share this:

, , , , , ,

CONVERSATION

0 comments:

Post a Comment